Fighting for a vegan future

 
 
God kväll lördag! 
Sitter och äter lördagsgodis och dricker en alkohol fri öl. Har jobbat nästan hela dagen efter en natt med lite sömn så det var rätt skönt att landa i soffan med min fina man. Lily sover. Min älskade Lily. Tänk att jag få vara din mamma. Vilken tur jag har.  
Jag alltid kämpa för dig! 
Därav tänkte jag ta upp en grej. Lily ska som sagt börja förskola nu efter sommaren. Dock blir hon nekad vegansk kost. Jag är inte ok med detta och var och är rätt förtvivlad men kämpar på för att jag ska få igenom detta. Vi har valt att bli veganer ( Lily får ju välja själv när hon blir stor nog givetvis men så länge bestämmer jag och Andreas).Jag tycker det är konstigt att vi ska bli nekade bara för att vi är på djurens sida. Men jag är van. Van att försvara mig för vad jag tror på. De säger på fskolan att de kan servera vegetarisk kost men det är inte samma. Ni som vet, vet. Ägg och mjölk industrin är hemsk. Jag vill inte stödja den. 
Men tyvärr tror förskolan och kommunen vi bor i att en vegansk kost är för näringsfattig och så säger de att de inte har kunskap. För det första  vegansk mat är enligt forskning den mest hälsosamma och klimatsmarta kosten vi kan äta. För det andra, det finns så mycket information om veganism överallt och med vilja kan alla lära sig. Det är väl därför vi går i skolan? För att utvecklas och lära oss nya grejor? 
Som sagt jag ska kämpa för en vegansk framtid, för allas skull! 🌱❤
Tack att du läser och håll tummarna för mig 
 
Good evenin Saturday! 
Eating candy and drinking an non alcoholic beer. I have been working today after a night with very little sleep so it felt extra good relaxing on the sofa with my beautiful man. Lily is sleeping. My beautiful Lily. I am so lucky to be your mum. I will always fight for you! 
That's why I wanna talk to you about this. As you know Lily is starting kindergarten this autumn. But they won't serve her vegan food. I am not ok with this and I have and been pretty frustrated about this but I fight for my beliefs. We have made a decision to be vegans ( well Lily hasn't but when she is old enough she can decide herself, of course, but until then her parents do). It's strange that we get "punished " just because we are different. But I am used to it. Used to fight for what I believe in. At the kindergarten they say they can serve vegetarian food but it's not the same! You that knows, knows. The egg and diary industry is awful. I don't wanna support it. 
Unfortunately the kindergarten say that a vegan diet is not healthy enough and that kids don't get the nutrition they need and they say they don't have the knowledge about veganism. First of all - a vegan diet is according to facts the healthiest diet you can eat. Second - there is so much information about veganism everywhere and with if you want you can learn. That's why we go to school in first place right? To learn and to grow? I'm I right? 
I will fight for a vegan future, for everyone ❤🌱
Thanks for reading, cross your fingers for me. 
 
Delicious & healthy vegan food 
 
Fröken Minimalist

Märkligt att bli nekad, veganskt som ofta är så himla mycket nyttigare än köttig mat. Minns själv i skolan att vegetarianerna oftast fick mycket nyttigare (och godare!) mat än de andra.

Svar: Ja verkligen, dock har jag fått igenom viljan och hon kommer få vegansk kost. Just nu skolas hon in och jag är med denna vecka och även jag får mat och allt är jättegott och de är supertrevlig personal, så blir nog kanon! Visst är det nyttigare och mer miljövänligt med vegokäk. Och världen blir mer medveten så mer och mer människor väljer grönt!! ha en fin kväll, kram Jenny
Jenny