My labour

 
 
 
Hej! 
Nu är Leah över 3 veckor redan och det känns som hon varit en del av oss alltid. Min lilla groda. 
Förlossningen gick så smidigt och fort denna gång. Klart det gjorde ont men inte alls som första gången med Lily. 
Leah föddes på juldagen, den 25e December 2018. Vattnet började gå runt kl 5 på eftermiddagen och värkarna satte igång en liten stund efteråt. Vi åkte in till förlossningen runt halv 6, bara en halvtimme efter vattnet börjat gå ( efter julfroskost hos min danska mormor och morfar) . Andreas föräldrar tog hand om Lily när vi åkte in, så skönt! 
På förlossningen skrev de in oss 18:10 och då var jag redan öppen 5 cm! Jag var så glad att det redan var halvvägs öppet! Kom ihåg att jag och Andreas gav varandra high-five! Jag hade rätt ont när värkarna kom men fick ett förlossningsrum ganska snabbt och då fick jag lustgas! Andreas var lika fantastisk som förra gången! Sånt stöd! När jag var öppen 7 cm så hade jag rätt ont i rygg och de undrade om jag ville ha en spiral ( snabbbedövning i ryggg som verkar i ca 2 timmar) Yes det ville jag! Och shit vilken skillnad! Jag var så med denna förlossning, kände varje steg närmare målet. Och spiralen tog bort nästintill all smärta! Vi hade en barnmorska som hette Kelly och en undersköterska som hette Anki, båda helt fantastiska ! Och vid skiftbytet tog en barnmorska som hette Linn över och förlöste. 
Jag vet att jag var sjukt hungrig hela förlossningen, och sjukt törstig, så de serverade både Juice och vatten och Andreas gav mig godis, det godaste någonsin. Jag vet att vi satt och pratade lite innan krystvärkarna började och andreas kliade mig, då det kliade precis överallt efter ryggbedövningen. Det var häftigt att vara så med under förlossnigen och innan krystvärkarna drog igång satt jag på en pilatesboll. När krystningen väl drog igång, slänges jag upp i sängen igen och krystade i ca 25 minuter och så kom HON ut!! Vi som trodde det var en kille! Jag skrek, det är ju en flicka! Vilken lycka! Så många tankar for igenom huvudet ! En syster, tänk vad kul hon och Lily kommer ha. Jag tänkte på alla klänningar jag skulle kunna återanvända. Det där ögonblicket man möter sitt barn för första gången. Det går inte att beskriva. Villkorslös kärlek. Man kan göra allt för denna lilla människa. 
Sen låg vi och myste och jag kunde inte slita ögonen från henne. Vi ringde våra föräldrar och skickade lite kort. Hon föddes kl 21:09 och vägde 3290 gram och var 51 cm lång. Helt perfekt. Hon skrek när hon kom på bröstet men lugnade sig snabbt. Tog bröstet direkt. Moderkaka kom ut smidigt och Andreas fick klippa navelsträngen. Jag fick sy 2 små stygn men inget farligt alls!! 
Runt halv 12 på kvällen fick vi äntligen vårt efterlängtade fika. Förra gången med Lily var det inte alls lika gott men denna gång var det sååå gott!! Färsk fralla med massa grönsaker och smör, te och ett stort glas kall äppelcider! Sen sov vi några timmar på BB. Alltid svårt att sova med så mycket adrenalin i kroppen. Vi åt frukost och lunch på BB dagen efter och fick massa grattishälsningar. Namnet Leah kom vi på under natten och det kändes bara så rätt. Vår lilla prinsessa Leah. 
Andreas åkte hem efter lunch och sen på eftermiddagen när både läkare och barnmorskor kollat på Leah och gått igenom info innan hemgång så åkte vi hem för första gången. Tänk att vi är 4 nu! Bästa familjen! Vi var hemma inom 23 timmar! Sjukt! Och jag mådde och mår så bra, verkligen inga komplikationer och har inte ont någonstans sen förlossning. Och ammningen funkar toppen. Så tacksam för det! 
Och Lily då? När vi kom hem filmande vi henne när hon fick se Leah första gången. Hon var så chockad men lugn och sansad. Första mötet gick så bra och jag kunde inte vara lyckligare. Glad att vi spelade in det. 
Jag är så tacksam att jag fått ännu en frisk och stark tjej och att min kropp är så sjukt stark. Hejja kvinnokroppen! 
Att föda barn gör så fruktansvärt ont men är absoult det häftigaste jag någonsin varit med om!