Prego list

 
Obs! In swedish
 
Vilken vecka är du i nu? 
I vecka 29 ( 28+1)
 
När är du beräknad?
Den 20:e oktober ♥ Min mamma var beräknad den 19 oktober med mig, men jag kom en vecka innan ( 12 oktober)


När fick du reda på att du var gravid?
Jag kände på mig att det var något i kroppen som inte stämde eller rättare sagt kändes annorlunda redan efter vi kom hem från Australien. Jag tog ett test i början av februari ( kommer ej ihåg exakt datum ) men då visade det negativt. När jag sen inte fick min mens tog jag ett nytt test runt den 20 februari. Då visade det postitivt! Vilken känsla, även om det var svårt att fatta!! ♥ Men då hade jag mått illa ett tag och haft en hel del graviditetssymtomer. Jag tog ett nytt test samma vecka och när även det visade positivt förstod både jag och min partner att det faktiskt var sant! 
 
När och hur berättade du för din partner att du var gravid?
Jag visade honom testet direkt. Jag var skakig när jag gjorde det. Han blev såklart superglad men som sagt så tog vi ett till test för att vara helt hundra. 
 
I vilken vecka var du då?
Jag vågar inte svara på det. Men jag tror i vecka 5-6?
 
Hur tog du det?
Både jag och Andreas sa i slutet av förra året att bli jag gravid så blir jag. Vi planerade inget men samtidigt var vi redo. Vi trodde nog aldrig att det skulle gå så fort dock. Men vilken lycka. Jag tog det väldigt bra, även om det är svårt att fatta till början. Allt har en menning. 
 
Hur gamla var du och din partner då och hur länge hade ni varit tillsammans?
Jag var och är 25 och Andreas var och är 30. Vi har varit tillsammans snart 3 år. 
 
Mådde du mycket illa i början?
Jag har mådde en en hel del illa i början. Inte alls roligt men vad gör man.Dessutom hade jag en sväng bihålleinflamation under de veckorna också vilket inte gjorde saken bättre. Att spy och dessutom ha dödande huvudvärk är inget att rekomendera.. Men utifrån det så har jag mått väldigt bra under min graviditet so far at least. 
Hade/har du mycket halsbränna?
En del. Inte jätte mycket men det kommer ibland.
Är du känslig?
Ja det är jag, och det har jag alltid varit. Men visst har graviditeten gjort mig lite extra känslig. Härom veckan började jag gråta för att Andreas köpt fel grädde. Och ibland blir jag så känslosam när jag tänker på framtiden. Men som sagt jag har ganska lätt till tårar. 
När kände du bebisens första sparkar?
Jag kommer ihåg att jag gick på jobbet en fredag och tyckte jag kände något "fladdra till". Fattade nog inte att det var bebisen då. Tror att det jag var i vecka 17-18 då. De första sparkarna kände jag inte förens i vecka 20-21 om jag inte minns fel.
 
 
Är du ofta orolig?
I början var man såklart väldigt oroligt. ( Nu också men inte lika mycket ). Innan ultraljuden var det pirrigt och både jag och Andreas var nervösa. Men allt har sett bra ut hittills så det är bara att fortsätta vara positiva. Det födds så många barn i världen och nästan alla barn är friska. Jag tänker dessutom klarar så många att föda barn så klarar även jag det. Så jag försöker tänka positivt! 
Sparkar bebisen mycket?
Jaa! Den är en aktiv en. Speciellt morgonen och kvällen men jag känner den hela dagen då och då. Det är en väldigt häftig känsla att känna sitt barn röra sig, så nära- men så långt bort. 
 
Har du fått bristningar?
Inte ännu och hoppas jag slipper det. Smörjer mig varje dag med olja och body-lotion.
Har du foglossning?
Jag får det när jag går längre sträckor. 
Har du sammandragningar?
Nej, inte än vad jag har känt.
Hur många ultraljud har du gjort?
2 st. Ett i v. 12 samt v. 18
Vet du vad det blir för kön?
Nej! Vad tror ni? 
Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer?
Beror på om den kommer på beräknat datum eftersom jag fyller 26 år den 12 oktober. Kommer bebis den 20:e som beräknat är jag 26. Men jag har en känsla att den kommer komma innan... 

Hur vill du att din förlossning ska se ut?
Svår fråga eftersom jag aldrig varit i den situationen innan men eftersom allt kan hända så försöker jag bara att lugna mig själv och säga att jag är stark och kan klara det. Jag vill gärna föda naturligt, det vill säga vaginalt men det kan man som sagt inte veta innan. Jag skulle vilja ha en förlossning utan några förlossningsskador på min kropp men det kan man ju heller inte veta innan.
 Jag hoppas att det blir en lugn och avslappnad och inte för långdragen förlossning. Sen är det klart att det hjälper med personal som är lugn och trygg och som man känner samhörighet med och som hjälper mig när jag inte vet vad jag ska göra. Min sambo Andreas tror jag blir mitt största stöd, han är min stora stöttpelare genom allt. Men det allra viktigaste är att bebis föds frisk och mår bra.
 
Vilka är dina favoritkläder?
Tights,träningskläder, mjuka shorts samt långklänningar!
 
Vad är dina favoriträtter?
Hmm äter det mesta. Hade lite cravings för apelsiner samt kaviar i början av graviditeten. 
Vad tycker du inte om i matväg?
Ett tag hade jag svårt för vissa dofter samt kryddor och lukten av stekt mat. 
Vilken sovställning är bäst?
Jag gillar att sova på mage men det har börjat bli lite svårt nu. Jag sover mest på sidan eller på rygg nu. 
Övriga tankar:
Jag trivs med att vara gravid, det är en väldigt mysig tid och efterom jag mått och mår så bra så känns det underbart. Det är klart att jag ser framemot att få börja träna och springa "ordentligt" när bebis är ute men det tar vi då.
Men eftersom både jag och Andreas har stora släkter så tänker jag - " jag är nog menad till att bära några barn" men det kan man ju såklart inte veta. Vi få se helt enkelt. 
Jag ber och hoppas att allt går bra, det är min högsta önskan just nu